Marti, 16 octombrie 2007
 Inapoi la Arhiva
Medierea conflictelor in business

Medierea, ca modalitate alternativa de solutionare a conflictelor, reprezinta una dintre temele importante si prioritare ale strategiei de reforma in justitie. Prin adoptarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, a fost deschisa calea catre solutionarea extrajudiciara a numeroase cauze civile, penale sau comerciale, punand accent pe interesele partilor si nu atat pe aspectele juridice ale conflictului.

Alegerea medierii pentru identificarea de solutii in interesul tuturor partilor prezinta urmatoarele avantaje:

- Partile pot ajunge la solutii care sa raspunda nevoilor lor reale, participand nemijlocit, cu deplina putere de decizie asupra finalitatii conflictului;
- Solutia negociata este convenabila pentru toti cei implicati, afectati sau interesati in conflict;
- Se reduc substantial cheltuielile de judecata (taxe de timbru, onorarii avocati si experti etc.);
- Se economiseste timp si se evita stresul generat de un litigiu derulat in sala de judecata, precum si expunerea publica a problemelor personale cu care se confrunta partile;
- Degrevarea instantelor judecatoresti de numeroase cauze care pot fi solutionate satisfacator chiar de parti, in interesul lor, prin interventia unui mediator;

Medierea reprezinta, asadar, o modalitate alternativa si facultativa de rezolvare a conflictelor, este o procedura voluntara si confidentiala, implica interventia mediatorului, care faciliteaza comunicarea intre parti, care este neutru si impartial si ajuta partile sa gaseasca o solutie reciproc acceptata.

Pot face obiectul medierii conflictele generate de: relatiile de familie, raporturile comerciale, raporturile locative, de vecinatate, de coproprietate, succesiunile, executarea obligatiilor contractuale. De asemenea si conflictele izbucnite in scoli (profesori – elevi - parinti), in organizatii (angajati - angajatori), in trafic si in orice alte locuri publice, pot face obiectul medierii. La nivelul Uniunii Europene exista recomandari privind medierea in cazurile civile si comerciale si se intentioneaza extinderea la relatiile de familie si pe aspecte de administratie publica si de fiscalitate.

Practic, activitatea de mediere se desfasoara in Romania de cativa ani, un rol activ si important avand Centrul de Mediere Craiova, care s-a organizat si ca centru pilot. In perioada din noiembrie 2003 – decembrie 2006 au fost inregistrate peste 600 de cazuri de mediere.

Centrul Pilot de Mediere din Craiova a fost infiintat in anul 2003 de Ministerul Justitiei, cu sprijinul Ambasadei S.U.A. si al Baroului Dolj si a organizat cursuri de formare a mediatorilor profesionisti. Pana acum au absolvit aceste cursuri peste 440 de persoane din intreaga tara. Acestia s-au organizat in centre de mediere judetene (39 in prezent), cu statut de organizatii non-guvernamentale, care, la randul lor, au constituit Uniunea Centrelor de Mediere din Romania.

In baza Legii medierii nr. 192/2006, a fost infiintat Consiliul de Mediere, organism autonom, cu personalitate juridica, de interes public, cu sediul in Bucuresti, str. Batistei, nr. 24A. Prin Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului au fost stabilite atributiile acestuia (art. 16), printre care:

- Promoveaza activitatea de mediere, reprezinta interesele mediatorilor autorizati si adopta strategii in acest sens;
- Vegheaza la asigurarea conditiilor corespunzatoare de desfasurare a activitatii mediatorilor;
- Hotaraste cu privire la accesul in profesie al cetatenilor straini;
- Adopta hotarari in toate problemele privind formarea initiala si continua a mediatorilor;
- Intocmeste si actualizeaza lista furnizorilor de formare a mediatorilor;
- Autorizeaza mediatorii in conditiile prevazute de procedura speciala;
- Intocmeste si actualizeaza tabloul mediatorilor autorizati;
- Avizeaza si tine evidenta formelor de exercitare a profesiei de mediator.

Poate fi mediator profesionist orice persoana care are studii superioare, vechime in munca de cel putin 3 ani, este apta din punct de vedere medical, nu a suferit nicio condamnare, a absolvit cursuri pentru formarea mediatorilor in conditiile legii si a fost autorizata ca mediator. Legea nu restrictioneaza accesul la profesia de mediator pentru niciun absolvent de studii superioare, ceea ce inseamna ca mediatorii pot avea diferite profesii: avocati, profesori, juristi, ingineri, economisti.

Ca orice alta profesie, medierea trebuie sa se extinda, sa se transforme si sa se adapteze pe masura ce timpul si societatea avanseaza. Medierea da posibilitatea implicarii societatii civile in sistemul judiciar si se manifesta ca unul din cele mai democratice procese pe care societatea le are la dispozitie.

Stefan Barbalata
Director
Oligama Management


 
© Uniunea Centrelor de Mediere din Romania