Luni, 17 martie 2008
 Inapoi la Arhiva
Avocat din oficiu pentru clientii bancilor
In perioada urmatoare va fi infiintata institutia Mediatorului Bancar, care va rezolva conflictele dintre institutiile de credit si clientii acestora.
Problemele curente pe care le au romanii cu bancile vor putea beneficia de solutii de rezolvare din partea unui fel de avocat din oficiu numit "Mediatorul Bancar". Aceasta noua institu- tie isi va incepe activitatea in prima vara, potrivit estimarilor presedintelui Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), Radu Gratian Ghetea.

Solutii de compromis


Mediatorul Bancar urmeaza sa se ocupe de orice fel de plangeri ale clientilor referitoare la activitatea institutiilor de credit. In Grecia, de exemplu, unde aceasta institutie functioneaza de mai multi ani, peste 80% din plangeri au fost solutionate in favoarea clientilor institutiilor de credit. Solutiile date de Mediatorul Bancar la plangerile clientilor institutiilor de credit nu vor fi obligatorii pentru acestea, potrivit presedintelui ARB. Acest lucru este justificat prin faptul ca Mediatorul Bancar va fi "pus in functiune" chiar de catre banci fara sa le impuna cineva infiintarea acestei institutii. Un alt argument in sprijinul acestei modalitati de actiune adus de catre institutiile de credit autohtone il reprezinta faptul ca si in alte tari, cum ar fi Austria, Italia, Germania, Polonia, Grecia sau Elvetia, opinia mediatorului este numai o recomandare pentru institutiile de credit. Pe de alta parte, exista exemple de tari, cum ar fi Marea Britanie, Spania ori Cehia, in care solutia data de catre Mediatorul Bancar este obligatorie.

Costa mult, dar face


Pentru a asigura functionarea in primul an de activitate a Mediatorului Bancar, bancile isi vor usura conturile cu aproape 200.000 de euro. Ulterior, Mediatorul Bancar va costa aproximativ 100.000 de euro anual. In ciuda acestor cheltuieli, aproape infime la nivelul sistemului bancar, institutiile de credit vor avea o serie de avantaje ca urmare a infiintarii acestei institutii: costuri mai mici pentru solutionarea reclamatiilor, imbunatatirea imaginii, precum si cresterea increderii clientilor si a potentialilor clienti in institutiile de credit. Mediatorul Bancar a fost deja inregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). Potrivit lui Radu Gratian Ghetea, Banca Nationala a Romaniei si-a dat acordul pentru functionarea unei asemenea institutii in prima parte a lunii noiembrie a anului trecut.

De inspiratie britano-elena


Din punct de vedere tehnic, Mediatorul Bancar este inspirat din Marea Britanie, iar ca functionare, din Grecia. Actionar exclusiv al Mediatorului Bancar este Asociatia Romana a Bancilor care va fi si gestionarul reclamatiilor depuse de clienti si va functiona pe principii de stricta confidentialitate, rolul acestuia fiind rezolvarea problemelor in primul rand pe cale amiabila. Conform declaratiilor lui Radu Ghetea, membrii ARB doresc dezvoltarea un sistem de informare eficient si rapid intre banci in ceea ce priveste atacurile la adresa institu- tiilor financiare si intentioneaza sa colaboreze cu politia, pentru depistarea buletinelor de identitate false, care reprezinta cazurile cele mai frecvente de frauda bancara. "Am vrea ca acest sistem sa fie dezvoltat de o asemenea maniera incat bancile sa nu stie intre ele ce banca a fost tinta unui atac, ci numai in ceea ce a constat atacul", a explicat presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea.

Exista totusi limite


La randul sau, presedintele Bancpost, Mihai Bogza, sustine ca bancile nu au interese antagonice fata de clienti si ca sunt de acord cu existenta unei autoritati obiective care sa faca dreptate fie clientilor bancilor, fie insitutiilor bancare. Mediatorul Bancar va fi o entitate separata, care nu va avea legatura cu Autoritatea Nationala pentru Protect ia Consumatorilor. "Oricum, Mediatorul Bancar va avea unele limite. Daca va fi vorba de reclama- tii ce privesc sume mari de bani, client ii nemultumiti vor trebui sa apeleze tot la justitie", a mai precizat presedintele Bancpost.
Clauze abusive

Avand in vedere actualul context, evidentiat si de catre Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), se poate anticipa ca Mediatorul Bancar va avea foarte mult de lucru. Astfel, potrivit ANPC, bancile sunt acuzate ca introduc in contractele de credit o serie de clauze ce pot fi considerate abuzive pentru clienti. In momentul de fata, singura sansa a celor afectati de aceste clauze este sa atace in instanta termenii contractului, mai ales ca noile norme, preluate din legislatia europeana, le dau mai multe sanse de castig. ANPC a identificat trei astfel de clauze care ii afecteaza pe contractantii de credite. Prima clauza considerata abuziva se refera la prelungirea automata a liniei de credit aferenta cardului. A doua are in vedere aplicarea unei dobanzi penalizatoare de aproximativ 5-7% peste dobanda de baza a creditului, in cazul clientilor care intarzie plata ratelor. In sfarsit, cea de a treia are in vedere penalizarea pentru rambursarea anticipata.

Marius Guta marius.guta@mediaon.ro

Sursa: www.baniinostri.ro 


 
© Uniunea Centrelor de Mediere din Romania